5 tipů, jak připravit bajk na sezónu
Pomalu ale jistě jaro klepe na dveře a vy jste po sezóně svůj bajk pohodili někam do sklepa nebo garáže a neměli ani pomyšlení ho vytáhout? Pokud ANO, tady je pár tipů, jak svého miláčka dát do pucu a připravit ho na další cyklo sezonu. Vše se musí zkontrolovat a uvést do 100% funkčního stavu.
Ideální je si stanovit sytém podle kterého budete postupovat. Kontrolu si ideálně rozdělte na jednotlivé části kola. Jako např. rám, odpružení, brzdy, kola, pohon, atd. Můžete si také zvolit směr kontroly kola zepředu dozadu. Systematický postup by vám měl ulehčit práci. Každá metoda funguje, pokud nevynecháte žádnou zásadní část, tak kolo bude v cajku a můžete vyrazit na svůj oblíbený trail.
Zde je 5 komponentů, které by jste si měli ověřit a zkontrolovat, než se vydáte na cestu
1. Pneumatiky
Proveďte vizuální kontrolu, kolik vzorku (dezénu) vám zbylo na pneumatikách a zkontrolujte, zda se odlupují nebo nejsou odtržené. Zkontrolujte pneumatiku, abyste se ujistili, že v ní nejsou žádné malé dírky nebo trhliny. Tato poškození by pak mohla udělat nepříjemné překvapení někde na trailu. Zkontrolujte také bočnice pláště. Hledejte oděrky, zářezy, výstupky nebo jiná poškození.
Pokud používáte bezdušové pneumatiky, nyní je ten správný čas doplnit pneumatiky čerstvým tmelem. Tmel v kole postupem času vysychá a ztrácí se, proto doporučujeme jednou za 3-4 měsíce dolévat. Na začátku sezóny je vhodné pláště sundat a vyčistit od starého mléka a nalít nové. Starý tmel v pneumatice vysychá a ztrácí svoje schopnosti zacelit defekt. Ideálním množstvím tmelu v pláštích najdete níže
- velikost pneu: 29" 90 - 120 ml
- velikost pneu: 27,5" 80 - 110 ml
- velikost pneu: 26" 70 - 100 ml
2. Kola
Roztočte kola a zkontrolujte jejich chod. Zkontrolujte také házivost ráfku ať už ze strany na stranu nebo ve vertikálním směru. Zároveň se ujistíte jestli náboje nejsou příliš volné, že se kola volně otáčejí a nevydávají žádné zvuky. Chod musí být čistý a bez zvuku. Stiskněte špice, abyste se ujistili, že žádné z nich nejsou uvolněné. Podívejte se pozorně na místo, kde se špice dotýkají ráfku. I malé trhliny se mohou rychle změnit ve velký problém.
Důležité je dotažení drátu na maximální povelenou hodnotu. Pokud si sami nejste s kontrolou jistí, přenechte servis raději vašemu oblíbenému bike servisu, kde jsou na tohle vybavení a mohou změřit napětí drátu tenziometrem.
3. Brzdy
Na začátku sezóny je také potřeba provést kontrolu brzdových destiček. Zbývá-li méně než 1,5 mm materiálu brzdové směsi je načase destičky vyměnit.
Až budete kola kontrolovat, je důležité, aby otáčení kotoučových brzd přes brzdové třmeny nevydávalo žádný zvuk, jako je škrtání nebo pískání. Pak je čas změnit polohu brzdového třmenu a nastavit brzdový třmen do osy zároveň s kotoučem
Brzdové kotouče se mohou také ohnout, dávejte pozor na správné dotažení kotouče na náboji.
Další nedílným bodem je kontrola stavu brzdové kapaliny v brzdách. Zanedbaná nebo dokonce zavzdušněná brzda dokáže dost znepříjemnit vyjížďku. Proto raději kompletně brzdu znova naplňte novou brzdovou kapalinou. Vaše brzdy to ocení. Výměnou „brzdovky“ preventivně také předejdete vydření pístku na páce nebo třmenu.
4. Odpružení
Zkontrolujte kluzáky vidlic, zda na nich nejsou nějaké rýhy nebo škrábance. K otření nečistot z těsnění vidlice použijte čistý hadr. Zkontrolujte, zda na těsněních nejsou praskliny nebo nadměrné nahromaděné tekutiny. Obojí značí to, že vaše vidlice možná potřebuje péči přímo v servisu. Častým ukazatelem toho, že vaše vidlice potřebuje následnou péči je i zvukový projev. Vidlice nebo tlumič při stlačení může pískat nebo „čvachtat, srkat“
Po kontrole přední vidlice a zadního tlumiče zkontrolujte, zda je váš SAG (zanoření tlumiče či vidlice) tam, kde ho chcete mít, ideálně by měla být hodnota SAGu mezi 20 až 30 % . Podle těchto údajů je pak třeba snížit nebo zvýšit tlak vzduchu.
Nedodržováním servisního intervalu odpružených komponentů můžete ztratit citlivost a chod vašeho odpružení. To se často projeví na vašem jízdním projevu a pocitu z jízdy. Často pak jezdci laborují, proč jejich vidlice nebo tlumič nefunguje, tak jak by měl.
Základní servis odpružení by neměl být pro mechanicky zdatného člověka problém. Na internetu je spoustu jednoduchých návodů, jak si udělat malý servis odpružení doma. Do toho velkého servisu se raději nepouštějte a přenechejte tuhle činnost specializovaným servisům.
5. Kokpit
Odstraňte řídítka a zkontrolujte, zda nevykazují známky nadměrného upnutí. Zkontrolujte, zda se na nich nenachází hluboké rýhy, které by mohly vést k potenciálnímu prasknutí. Kompletně vyčistěte styčné plochy a namažte antiadhezní pastou. Tato pasta působí proti samovolnému protáčení řídítek v představci. S použitím pasty také předejdete nechtěnému praskáním a skřípání.
J.Š.