Jak na správný tlak v pláštích?
Tlak v pláštích
Správný tlak v pláštích je jedním z nejdůležitějších nastavení na kole. Co takový nesprávný tlak v pláštích může ovlivnit? Proč by jsme měli tlak v pláštích měnit a regulovat?
V tomto článku najdete pár rad, tipů a triků, jak nastavit správný tlak v pláštích.
Správný tlak v pláštích je důležitý zejména kvůli těmto třem aspektům.
- Trakce – přenos síly na plášť, tzn. soubor sil, který je pneumatika schopna přenést na vozovku (povrch)
- Komfort – pohlcování malých nerovností
- Grip – jak plášť drží v terénu, například v zatáčce nebo na nerovnostech
Tlak v pláštích se udává v barech nebo PSI. Tlak vyjádřený v PSI je na stupnici lépe odstupňován, a proto ho můžeme používat např. při foukání vzduchových tlumičů nebo odpružených vidlic. Je to asi na každém z nás, jakou jednotku při měření tlaku použijeme. Na většině pump s manometrem najdeme na "budíku" (displeji) právě tyto dvě stupnice.
Co když je v plášti příliš vysoký tlak?
Jednoduše, plášť bude na pocit velmi tvrdý a při přejezdu po nerovnostech bude odskakovat a bude se nám zdát, že je nepoddajný. Můžeme to přirovnat k nafouknutému míči, který odskakuje od země. Plášť se neumí pod vysokým tlakem dobře deformovat a tím pádem přizpůsobit svůj tvar nerovnosti, přes kterou přejíždí. Plášť bude mít horší grip.
Vysoký tlak umí být i nebezpečný a proto výrobci ráfků i plášťů udávají maximální tlak, který se nesmí překročit. V takovém to případě může dojít k deformaci ráfku nebo patky pláště.
Co když je v plášti příliš nízký tlak?
Pokud bude plášť příliš měkký, bude se až moc deformovat. Nejvíce to zpozorujeme při agresivnější jízdě. Bočnice pláště se bude bortit a hrozí zde vyzutí pláště. Při jízdě na rovině se nám bude zdát, že plášť má lepší grip.
Při rychlejší jízdě bude plášť nestabilní. Hlavně pokud budeme měnit směr jízdy. V zatáčce se nám bude zdát, že nás kolo vůbec neposlouchá. Při jízdě na podhuštěném plášti je větší pravděpodobnost defektu nebo proražení pláště (např. trn, ostřejší kámen, atd).
Jak tedy nafoukat kolo?
Obecné tabulky neexistují. Správný tlak je velice individuální. Většinou se však doporučuje začít na vyšším tlaku např. 2 – 2,5 baru a postupně dle terénu, hmotnosti jezdce, šířky pláště a stylu jízdy můžete tlak snižovat (v případě potřeby i zvyšovat).
Pokud cítíte, že je plášť trochu „nervózní“, a tedy od nerovností odskakuje, jemně odfoukněte. Pokud se naopak plášť příliš deformuje a nedrží během jízdy svůj tvar, nebo jste nedejbože narazili ráfkem o kořen nebo o kámen, plášť dofoukněte.
Pro zvolení správného tlaku doporučuji použít tuto APLIKACI. Nemusí vám dát úplně přesný údaj, ale určitě Vám určí základní hodnotu tlaku, kterou pak můžete přizpůsobit podmínkách v kterých se právě budete pohybovat.
J.Š.