Očista
JAK SPRÁVNĚ VYČISTIT SVŮJ "BAJK"
Spousta lidí řeší, jak na správnou očistu kola, ale věřte, že to není žádná velká věda. Pár praktických typů z tohoto článku by Vám mělo pomoci k snadné a rychlé očistě Vašeho dvoukolého miláčka po jakékoli vyjížďce.
Po bahnité vyjížďce si kolo říká o laskavou péči.
Jak tedy na to?
První, co Vás možná napadne, je použít wapku. Zapomeňte na ni. Silný proud vody se dostane skoro všude. I sebelíp zapouzdřené ložisko do sebe vodu z wapky natáhne. Tudy cesta nevede. Pokud je ovšem wapka jediná zrovna dostupná možnost, není to žádná katastrofa při dodržení několika zásad. Wapkou opatrně odstraňte hrubé nečistoty, ale vyvarujte se přímému stříkání proudu do ložiskových futer nábojů, středového nebo hlavového složení. Je rozhodně lepší na wapce nastavit menší proud nebo stříkat z větší dálky, čímž eliminujete částečné proniknutí vody tam, kam nechcete.
Ideálním řešením je použití kbelíku vody nebo hadice se sprchou, nějakého kartáče, houby a trochy trpělivosti. Vodu určitě nepoužívejte horkou až vařící. Díky rozdílné roztažnosti by se Vám zase mohla voda dostat tam, kde jí nechcete.
Nejprve tedy opláchněte celé kolo. Tím smyjete největší špínu. Kde je mastnota, nastříkejte odmašťovač (Cyklostar nebo Muc-off - bike cleaner, který se nám osvědčil nejvíce). Nechte chvíli působit, vyčistěte a opláchněte vodou.
A jde se na hnací ústrojí včetně řetězu, kde Vás čeká ta největší špína, kterou chcete dostat pryč. Budete potřebovat nějaký ten bike cleaner, jakýkoliv starý kartáč, houbu nebo smeták. Starý zubní kartáček Vám zase pomůže se dostat do těch nejmenších míst, kam se normálně nedostanete. Dalším vhodným kartáčem je štětka na vymývání lahví nebo můžete sáhnout po specializovaných nástrojích, které jsou na to uzpůsobené a práci ulehčí.
Nastříkejte tedy na celé hnací ústrojí bike cleaner, nechte chvíli působit a vrhněte se na drhnutí. Největší pozornost věnujte řetězové lince. Řetěz se vždy snažte vydrhnout co nejlépe, a to již zmíněnými kartáči ze všech stran, hlavně pak mezi jednotlivými články řetězu. Nezapomeňte ani na převodníky a kazetu, na kterou se obzvláště hodí kartáč s dlouhými tvrdými štětinami. Staré odolné nánosy mazu odstraňte mechanicky třeba šroubovákem, speciální škrabkou nebo kusem plastu, který poslouží obdobně. Spousta lidí stále používá myčku řetězu, která ovšem není úplně ideální, protože v její nádobce se při mytí točí špína z řetězu vmíchaná do čističe a ta se následně dostává mezi články řetězu. Proto je vhodnější použití výše popsaného způsobu a následné propláchnutí proudem vody. Po proschnutí je dobré celé kolo ještě dodatečně otřít hadrem. Vhodné je také vyfoukat vodu vzduchem z kompresoru z různých záhybů na kole a ložiskových mufen.
Měly byste být vždy opatrní, aby se zbytečně voda nedostávala tam, kam nemá: ložiska náboje, hlavové a středové složení a podobně.
Když je kolo čísté a suché, můžete ještě použít nějaký bike protect (Muc-off) nebo leštěnku (Shine Star), které kolo ochrání a dodají mu ztracený lesk. Nezapomínejte na to, že leštěnka nebo bike protect rozhodně nepatří na kotouče!
Dalším krokem je mazání řetězu. Použijte mazivo podle podmínek, ve kterých se budete pohybovat, tedy do suchého nebo mokrého prostředí. Mazivo aplikujte na celý řetěz. Nejlepší je kapátkové balení. Mazivo stačí kápnout na každý čep řetězu. Po jeho nanesení řetěz důkladně vytřete hadrem. Předejdete tím následnému špinění řetězu a nadměrnému lapání nečistot.
Nakonec ošetřete kluzné částí vidlice, tlumiče a teleskopické sedlovky. Na tyto části stříkněte teflonový nebo silikonový olej, který dokáže snížit tření a hlavně vyplaví nečistoty. Několikrát zapružte a přebytečný olej vytřete hadrem.
Spousta nepříjemných lupání a skřípání je často spojena se špatnou údržbou. Proto i v tomto případě platí jednoduché moto: Čistota půl zdraví!
ZDE NAJDE PRAKTICKÉ VIDEO JAK NA TO...
Autoři článku: Jan Šubrt (Cyklo Koloniál), Jan Filip (FLOWRIDE)